Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

همه چیز درمورد ارتودنسی دندان

همه چیز درمورد ارتودنسی دندان

گاهی اوقات لبخندی زیبا با دندان‌های مرتب برای خیلی از افراد یک آرزوست. آن‌ها دندان‌های نامنظمی دارند و هر بار که جلوی آینه می‌روند یا لبخند می‌زنند به این فکر می‌کنند که ای‌کاش دندان‌های مرتب و صافی داشتند. دیگر این آرزو دست‌نیافتنی نیست. علم دندانپزشکی نه‌تنها در زیباسازی دندان‌ها به‌خوبی پیشرفت داشته است؛ بلکه روش‌های راحت‌تر و آسان‌تری را جهت رسیدن به نتیجه مطلوب به کار می‌گیرد.

یکی از این روش‌ها ارتودنسی دندان است که تحولی بزرگ در امر زیباسازی دندان‌ها و مشکلات مربوط به دهان و دندان، ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان همه چیز درمورد ارتودنسی دندان  را توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان، یکی از درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی است. اگر بخواهیم همه چیز درمورد ارتودنسی دندان را بدانیم باید بگوییم که روشی کارآمد جهت منظم‌کردن دندان‌ها و برطرف‌کردن مشکلات فک است. البته درمان با ارتودنسی کمی زمان لازم دارد؛ یعنی حداقل یک سال زمان جهت درمان با ارتودنسی احتیاج است. ارتودنسی روشی است که توسط آن دندان‌ها باهدف منظم‌شدن به سمت همدیگر حرکت می‌کنند.

 نامرتبی دندان‌ها علاوه بر اینکه ظاهر مطلوبی ندارد سبب مشکلات دیگری هم می‌شود. دندان‌های نامرتب به‌درستی تمیز نمی‌شوند و در طی زمان اندکی پوسیده می‌شوند. در بسیاری از مواقع نیز غذا خوب جویده نشده و مشکلاتی در هضم غذا برای افراد به وجود می‌آید.

ارتودنسی دندان چیست؟

چرا باید ارتودنسی انجام دهیم؟

تعداد زیادی از مردم دندان‌های به‌هم‌ریخته و نامنظم دارند که ارتودنسی سبب صاف‌شدن و حرکت دندان‌ها به بهترین شکل ممکن می‌شود. حرکت دندان‌ها موجب بهبود ظاهر آن‌ها شده و تمییز کردنشان بسیار آسان‌تر می‌گردد. بعضی از افراد دندان‌های فوقانی و روبه‌جلو دارند که به نظر خوشایند نیست و احتمال آسیب‌دیدگی این دندان‌های برجسته خیلی زیاد است.

با انجام‌دادن ارتودنسی به‌وسیلهٔ یک متخصص ارتودنسی خوب نظیر دکتر کیهان در کلینیک دندانپزشکی، آن‌ها را می‌توان جابه‌جا کرد و به‌جای صحیح خود بازگرداند. همچنین وقتی که فک پایینی و بالایی در جای مناسب خود قرار نگرفته‌اند، سبب آسیب‌دیدن دندان می‌شود. درصورتی‌که به دندان‌های نامنظم توجه نشود، علاوه بر پوسیدگی و ظاهر بدشان، افراد را دچار مشکلات زیر نیز می‌کنند:

  • سردرد و میگرن شدید
  • به‌وجودآمدن مشکل در لثه
  • مشکل در تکلم افراد
  • جویدن سخت غذا به همراه درد
  • ایجاد درد پشت گردن و شانه
  • مشکلات زیبایی، ظاهری و عدم اعتمادبه‌نفس
  • مشکلات گوارشی به دلیل بد جویدن غذا
  • دردهای شدید فکی
  • مختل‌شدن عمل جویدن غذا و به‌مرورزمان آسیب به مفصل گیجگاهی فکی
  • در سنین بالا مشکل وزوز در گوش و حتی دررفتگی فک
  • مجبور بودن به نفس‌کشیدن از دهان که سبب بوی بددهان، خر و پف و قارچ دهانی می‌شود

بهترین زمان و سن برای انجام ارتودنسی دندان

برای اشاره به همه چیز درمورد ارتودنسی دندان باید بگوییم،  یک روش درمانی برای ازبین‌بردن مشکلات فک و دندان است. زمانی شما می‌توانید برای انجام این درمان اقدام نمایید که از مشکلات شدید فک و دندان رنج می‌برید. به‌عنوان‌مثال اگر فک شما کوچک باشد و دندان‌های شما به‌صورت نامرتب و شلوغ در جهات مختلف روییده باشند، انجام ارتودنسی برای شما ضروری است. بهترین سنی که می‌توان برای انجام ارتودنسی و درمان مشکلات فک و دندان اقدام کرد، سن 12 سالگی است.

یعنی درست زمانی که تمام دندان‌های شیری ریخته و دندان‌های دائمی سر از لثه درآورده‌اند. هر چند که این سن را نمی‌توان بهترین سن برای انجام درمان ارتودنسی نامید، ولی می‌توان گفت که یکی از بهترین زمان‌های ممکن است. در این میان استثناهایی نیز هست. به طور مثال کودکانی که مشکل شکاف لب یا کام دارند، قبل از توسعه و تکامل دندان‌های دائمی خود باید تحت درمان برای این مشکلات قرار گیرند.

البته شایان‌ذکر است درمان‌های ارتودنسی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و غالباً در بزرگسالان نیز انجام می‌شود و تا زمان میان‌سالی شما می‌توانید برای انجام ارتودنسی اقدام نمایید. بااین‌وجود اگر ارتودنسی در همان سنین شروع نوجوانی انجام شود، مطمئناً بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت؛ چراکه در این سن همهٔ دندان‌های دائمی به جز دندان‌های عقل به طور کامل روییده‌اند و به‌آسانی نظم آن‌ها را می‌توان مهار کرد. باید به این نکته توجه کنید که هرچه سن بالاتر می‌رود شانس درمان معمولاً کمتر و طولانی‌تر می‌شود.

بهترین زمان و سن برای انجام ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان برای چه افرادی مناسب است؟

همهٔ کسانی که نامرتبی و هماهنگ نبودن دندان‌ها و فک را دارند، میخواهند همه چیز درمورد ارتودنسی دندان را بدانند، چون به درمان‌های ارتودنسی دندان احتیاج دارند. اگر فک و دندان‌ها به‌خوبی رشد نکرده باشند و در موقعیت طبیعی و نرمال قرار نداشته باشند، اصطلاحاً شرایطی به نام مال‌اکلوژن را به وجود می‌آورند. در مال‌اکلوژن دندان‌ها کج بوده و موقعیت نامناسبی ایجاد می‌کنند. هرچند که این وضعیت بیماری تلقی نمی‌شود، اما روی ظاهر صورت و دندان‌‌ها تأثیر می‌گذارد و موجب بروز احساساتی شبیه به خجالت‌زدگی، کاهش اعتمادبه‌نفس و یا حتی افسردگی شود و یا روی توانایی خوردن غذا و تکلم افراد نیز تأثیر بگذارد.

عموماً کسانی که دارای مشکلات زیر هستند به ارتودنسی دندان نیاز دارند:

  • بیرون‌زدگی دندان‌ها و یا اورجت دندان‌های جلو
  • نامنظم‌بودن دندان‌ها و به‌هم‌ریختگی یا کراودینگ
  • داشتن دندان نهفته
  • تقارن نداشتن دندان‌ها
  • جلوزدگی دندان‌های فک بالایی
  • ری ورس بایت
  • اپن بایت یا نیش‌باز
  • آندر بایت
  • کراس بایت
  • فاصله بین‌دندانی

ارتودنسی چه مشکلاتی را درمان نمی‌کند؟

اثربخش‌ترین درمان‌های ارتودنسی، مثل بریس‌ها نیز دارای محدودیت‌هایی هستند. فک‌هایی که خیلی مشکل‌دار و ناهم‌تراز هستند مثل اور بات‌ها و آندر بایت وخیم، از جمله ناهنجاری‌هایی هستند که بریس‌ها له تنهایی آن‌ها را می‌توانند اصلاح کنند.

 در این موارد احتمالاً لازم است قراردادن بریس با جراحی فک ادغام شود تا بتوان فک و دندان‌ها را در یک راستا قرارداد. برای دندان‌هایی که به‌شدت کج و شلوغ هستند نیز بریس‌ها به‌تنهایی ممکن است کافی نباشند، و به کشیدن یک یا چند دندان نیاز داشته باشیم. پوسیدگی دندان‌ها، تحلیل لثه یا افتادن دندان‌ها هم به درمان‌های تخصصیِ دیگر نیاز دارند.

ارتودنسی چه مشکلاتی را درمان نمی‌کند؟

نکات مهم ارتودنسی دندان

انجام ارتودنسی دندان مثل همهٔ درمان‌های دندانپزشکی، مشکلات و عارضه‌هایی را ممکن است به وجود آورد و افراد را دچار استرس و نگرانی کند. در اکثر موارد این نگرانی و مشکلات به‌خاطر آگاهی و اطلاعات کافی نداشتن از روند درمان است. در ادامه این مطلب به شرح نکات مهم در ارتودنسی می‌پردازیم.

درد ارتودنسی

استفاده از براکت‌ها در ارتودنسی کمی درد و ناراحتی ممکن است به وجود آورد. البته که اندازه آستانه درد در تمام افراد یک اندازه نیست به همین خاطر میزان فشار و درد در افراد مختلف متفاوت است. اگر اطلاعات کافی دررابطه‌با استفاده از دستگاه ارتودنسی نداشته باشید، ممکن است دچار نگرانی و استرس شوید و همین ترس درد جزئی شما را می‌تواند شدت دهد.

لازم است بدانید که درد به وجود آمده از سیم‌های وصل شده به دندان و براکت‌ها در درمان ارتودنسی، کاملاً طبیعی بوده و قابل‌تحمل است. کسانی که درد و فشار زیادی را احساس می‌کنند، از مسکن‌هایی که دندانپزشک برای آن‌ها تجویز می‌کند می‌توانند استفاده کنند تا دردشان تسکین پیدا کند. درهرحال بهتر است نگران این موضوع نباشید؛ چراکه با گذر زمان به فشار و بودن براکت‌ها در دهان خود عادت کرده و همه چیز به روال طبیعی خود برمی‌گردد.

زخم‌های دهان و لثه بعد از ارتودنسی

برخی افراد در موقع شروع درمان و استفاده از سیم‌های ارتودنسی زخم‌های کوچکی در بافت‌های نرم دهان مانند لثه، لب‌ها و زبانشان ایجاد می‌شود. این مورد در بیشتر افراد مشاهده شده و پس از چند روز خودبه‌خود رفع خواهد شد. معمولاً ارتودنتیست از موم‌های مخصوص ارتودنسی و وکس‌ها جهت ایمن کردن سیم‌ها استفاده می‌کند و احتیاج به نگرانی نیست.

عفونت در دهان و دندان‌ها بعد از ارتودنسی

جهت اینکه روند درمان شما به‌خوبی و با موفقیت صورت گیرد، لازم است حتماً بهداشت دهان و دندان‌های خود را به‌درستی رعایت نمایید. در این دوره رعایت این نکات علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها موجب کوتاه‌شدن مدت‌زمان دوره درمان هم می‌شود. هرچند که به‌خاطر استفاده از براکت‌ها تمیزکردن و شست‌وشوی دندان‌ها زمان‌بر و سخت است؛ ولی یکی از نکات مهم در ارتودنسی این است که جهت کسب نتیجه ایدئال از درمان باید تلاش خود را بکنید.

می‌توانید از نخ دندان‌های مناسب، مسواک و دهان‌شویه‌هایی که مخصوص دوران ارتودنسی هستند با مشورت دکتر کیهان استفاده نمایید. پس با رعایت این موارد به‌هیچ‌وجه دچار عفونت و پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوید.

عفونت در دهان و دندان‌ها بعد از ارتودنسی

ارتودنسی و افزایش مشکلات دهان و دندان

بعضی از بیمارها احساس می‌کنند در طول دوره درمان احتمال به‌وجودآمدن مشکلات دهان و دندان‌های آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و جابه‌جایی و حرکت دندان‌ها موجب پوسیدگی و مشکلات دیگری می‌شود. درحالی‌که قبل از شروع درمان همهٔ مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی‌های دندان به طور کامل رفع می‌شود تا در طول درمان دچار مشکل نشوید.

درمان ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

باتوجه‌به مطالب و همه چیز درمورد ارتودنسی دندان که گفته شد، حال شاید برای شما سؤال شود که درمان توسط ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟ باید در پاسخ به این سؤال بگوییم درگذشته به طور میانگین تکمیل درمان با ارتودنسی ۲ سال طول می‌کشید. بااین‌وجود امروزه روش‌هایی ایجاد‌شده است که می‌تواند در مدت‌زمان کمتری حتی تا ۶ ماه درمان تکمیل شود. البته لازم است بدانید اگر مشکلات دندان و فک بیمار زیاد باشد، چندین سال ممکن است طول بکشد تا درمان ارتودنسی کامل شود.

هزینه ارتودنسی دندان

اگر به دنبال قیمت معینی برای ارتودنسی هستید باید بدانید قیمت ثابتی وجود ندارد؛ چراکه هر متخصص ارتودنسی نرخ متفاوتی دارد و شدت ناهنجاری‌ها و شرایط هر فرد هم متفاوت است. این هزینه معمولاً بر اساس پیچیدگی درمان و مواد استفاده شده در طول درمان ارتودنسی تعیین می‌شود. جهت اطلاع از قیمت ارتودنسی باید متخصص در جلسه مشاوره ابتدا وضعیت دندان‌هایتان را معاینه و بررسی کند و بعد قیمت تقریبی و مدت‌زمان لازم برای استفاده از براکت را به شما می‌گوید.

از جمله عواملی که بر روی هزینه ارتودنسی تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • نوع درمان ارتودنسی
  • مواد مورداستفاده
  • مدت‌زمان درمان
  • میزان به‌هم‌ریختگی دندان‌ها
  • احتیاج داشتن به درمان‌های هم‌زمان مثل جراحی فک

هزینه ارتودنسی دندان

انجام ارتودنسی دندان در مطب دکتر کیهان قدیمی

در این مقاله سعی بر این شد؛ همه چیز درمورد ارتودنسی دندان گفته شود. کلینیک‌های مختلف هزینه درمان را به روش‌های گوناگونی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند باتوجه‌به شرایط مادی هر بیمار، قیمت ارتودنسی را به‌طوری اقساط شود که در پایان طول دوره درمان، هزینه موردنظر به‌صورت کامل پرداخت شده باشد.

بعد از تشخیص اینکه آیا ارتودنسی دندان برای شما مناسب است یا خیر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید. ارتودنتیست شما تشخیص می‌دهد که آیا به این درمان نیاز دارید یا خیر و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد. به این منظور شما می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ما همراه شما در راه بهبود دندان و لبخند زیبای شما هستیم !

راه‌های ارتباطی

آدرس : سعادت آباد ، رو به رو صرافها جنوبی ، پلاک 62 ، طبقه 1 واحد 4

 

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ است.

طراحی شده توسط تیم نتواریوم