Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر مردم، دوست دارند دندان‌هایی مانند مروارید و لبخندی زیبا داشته باشند. بااین‌وجود، دندان‌های طبیعی یک شخص فاصله یا شکل نامناسبی ممکن است داشته باشد. دندان‌ها با افزایش سن امکان شکسته شدن، تغییر رنگ مینا و… آن‌ها وجود دارد. اگر چنانچه فکر می‌کنید که لبخند شما با اعمال تغییراتی بهتر می‌شود، می‌توان از لمینت دندان برای سطح و قسمت جلویی دندان‌ها استفاده کرد. اما لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟ لمینت برای دندان‌ها راه‌حل بسیار محبوبی است. جهت پنهان‌کردن عیوب لبخند و پوشش کامل سطح دندان انجام می‌شود.
درمان لمینت برای دندان نتایج فوق‌العاده‌ای می‌تواند در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی به وجود آورد. امروزه لمینت‌ها طرف‌داران بسیار زیادی دارند. افراد بسیار زیادی خواهان استفاده از آن‌ها هستند. ولی چطور از لمینت جهت زیباسازی دندان‌ها و لبخند بیماران استفاده می‌شود؟ در این مقاله کاملاً با چگونگی انجام این فرایند آشنا می‌شویم. اگر به بررسی بیشتر نیاز دارید، به سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان مراجعه  و در مورد لمینت دندان مطالعه کنید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک پوسته نازک جهت بهبود ظاهر دندان‌ها است. این پوسته نازک به سطح رویی دندان‌ها چسبیده می‌شود. به‌طورکلی لمینت‌ها آسیبی به دندان وارد نمی‌کنند. لمینت‌ها درحقیقت از لایه‌های نازک چینی با تنوع بالا ساخته شده‌اند. با استفاده از ماده‌ای چسبنده به مینای دندان متصل می‌شوند.
نکته مهم این است که برعکس تصور بیشتر افراد برای ساختن لمینت چینی به تراشیدن دندان‌ها نیازی نیست. نصب لمینت در کمترین حد تغییر و آسیب به دندان‌ها انجام می‌گیرد. دندانپزشک باید تجربه لازم در این حیطه را داشته باشد. همچنین، بتواند همکاری مؤثری با لابراتوارهای دندانپزشکی ایجاد کند. معمولاً نتایجی بسیار مطلوب و رضایت‌بخش از انجام این کار به دست خواهید آورد.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

یکی از انواع خدمات دندانپزشکی لمینت دندان است. در سال‌های اخیر خیلی محبوبیت پیدا کرده است. این پوسته‌ها مطابق با دندان‌های فرد و نیازشان در آزمایشگاه ساخته‌می‌شوند. سپس روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند. لمینت‌ها را جهت تغییر شکل، اندازه، رنگ یا طول دندان‌ها و  بهترشدن ظاهر، به سطح جلوی دندان می‌چسبانند.
لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

مراحل و چگونگی انجام لمینت دندان

پروسه انجام لمینت دندان چندین مرحله دارد. ولی پیش از شروع فرایند، باید یک سری آماده‌سازی انجام شود. در ادامه با هم مراحل لمینت دندان و چگونگی انجام آن را بررسی خواهیم کرد. به‌منظور انجام لمینت دندان نیاز به دو جلسه مراجعه به مطب دندانپزشکی دارید. به‌صورت کلی مراحل لمینت دندان شامل موراد زیر می‌شود:

  • بررسی و مشاوره اولیه برای لمینت دندان

در جلسه اول، بیمار نگرانی‌ها و اهداف خود را با متخصص دندانپزشک در میان می‌گذارد.دندانپزشک دندان‌ها را مورد ارزیابی و معاینه قرار می‌دهد.سپس تشخیص می‌دهد که آیا لمینت دندان درمانی مناسب برای این فرد است یا خیر. معمولاً وضعیت دندان‌ها با استفاده از اشعه ایکس بررسی می‌شود. نکات زیادی مانند سالم‌بودن لثه‌ها وجود دارد. دندانپزشک در همان جلسه اول باید تمام موارد را در نظر بگیرد.  پس از معاینه بیماری لثه و پوسیدگی دندان، درمان دقیقی را ارائه دهد. همچنین، تعداد دندان‌هایی که به لمینت نیاز دارند را تعیین می‌کند.
بعد از معاینه دقیق دندان‌پزشک موارد زیر را تخمین زده و در اختیار شما قرار می‌دهد:

  1. تعداد دندان‌های نیازمند لمینت
  2. زمان درمان
  3. هزینه لمینت دندان
  • پاک‌سازی دندان‌‌ها قبل از اجرای لمینت دندان

انتظارات زیبایی در فرایند لمینتی که باید صورت گیرد بسیار بالاست. قبل از هر کار باید تارتار و کورتاژ تمیز شوند. سپس در صورت وجود پلاک، به‌منظور رهاشدن آنها از سطح دندان‌ها، باید جرم‌گیری و پاک‌سازی شوند. در صورت وجود مشکل، شکل لثه نیز باید اصلاح گردد.

  • آماده‌سازی دندان برای اجرای لمینت دندان

در این مرحله از لمینت دندان تراش‌دادن بخشی از مینا دندان صورت می‌گیرد تا به فضای موردنیاز جهت قراردادن لمینت دست یابید. این عمل با استفاده از دریل دندانپزشکی کوچکی انجام خواهد شد که تأثیر منفی روی دندان‌های طبیعی نداشته و دردی به همراه ندارد. معمولاً دندان‌پزشک از بی‌حسی موضعی در این زمان استفاده می‌کند.
آماده‌سازی دندان برای اجرای لمینت دندان

  • قالب‌گیری و طراحی روکش لمینت دندان

در ابتدا قالب‌گیری‌های دهانی برای حفظ وضعیت اولیه دندان‌ها و انجام مطالعات اولیه لازم و ضروری است. اگر دندان از اندازه طبیعی خود عقب‌تر باشد، به سایش نیاز ندارد. اگر نیاز به سایش دندان بود، دندان‌ها بی‌حس شده و یک‌لایه بسیار نازک فقط از سطوح جلویی دندان‌ها برداشته می‌شود و یک پله ایجاد می‌شود. بعد از آن اندازه‌گیری و قالب‌گیری به‌منظور آماده‌سازی لمینت‌ها صورت می‌گیرد. این پروسه، رویه‌هایی هستند که باید در دهان بیمار انجام شوند و در مقایسه با سایر درمان‌ها در زمان کوتاه‌تری تکمیل می‌شوند. قالب دندان که دندان‌پزشک از دندان‌های شما تهیه کرده، به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال خواهد شد. روکش‌های لمینت را در لابراتوارهای دندانپزشکی متناسب با شکل دندان‌های افراد می‌سازند. این مرحله از درمان ممکن است حدود دوهفته‌ای به طول بی انجامد. در مدت زمانی که برای ساختن لمینت احتیاج است، بیمار از روکش‌های موقت استفاده می‌کند.

  • تعیین رنگ لمینت دندان

علاوه بر قالب‌گیری رنگ لمینت‌ها نیز باید انتخاب گردد. انتخاب رنگ طبق سلیقه فرد بیمار صورت می‌گیرد. البته مواردی چون رنگ پوست، رنگ طبیعی دندان‌ها و ازاین‌قبیل موارد نیز روی انتخاب رنگ مؤثر است.

  • عملیات آزمایشگاهی ساخت لمینت‌های دندان

بعد از انجام مراحل اولیه، عملیات ساخت لمینت دندان به طور دقیق در آزمایشگاه شروع می‌شود. لمینت‌ها از پرسلان تقویت شده به روش کاد کام یا روش‌های دیگر ساخته می‌شوند. ۵ یا ۶ روز طول می‌کشد که لمینت‌ها در آزمایشگاه آماده شوند. این زمان بسته به سطح سخت بودن کار و تکنیک ساخت، ممکن است متفاوت باشد.

  • تست اولیه لمینت دندان

بعد از آماده‌سازی اولیه در لابراتوار، لمینت‌ها در دهان فرد به‌صورت موقت تست می‌شوند. چراکه نظر بیمار در موقع انجام کار جهت مقایسه ظاهر زیبایی بیمار و این‌که آیا انتظارات او برآورده شده است یا نه پرسیده می‌گردد. بعد از آن درصورتی‌که بخش‌هایی به اصلاح نیاز داشته باشند، جهت اصلاح مشکل دوباره لمینت‌ها را به لابراتوار برمی‌گردانند.
تست اولیه لمینت دندان

  • پیوند و نصب روکش لمینت به دندان

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟ لمینت‌ها بعد از  ساخته شدن در لابراتوار دندانپزشکی، نواقص احتمالی آن رفع می‌شود. دندان‌پزشک عملیات نصب لمینت را بر روی دندان‌ها آغاز خواهد کرد. این پروسه به‌دقت و ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد. دندانپزشک بادقت فراوان به چسباندن روکش‌های لمینت با باندینگ پرداخته و کار تمام می‌شود.
دندانپزشک باید اطمینان پیدا کند که لمینت‌ها به‌درستی روی دندان‌ها قرار گرفته باشد. انجام این مرحله مهم‌ترین بخش از مراحل لمینت دندان است. لمینت به‌گونه‌ای باید روی دندان‌ها نصب شود که فاصله‌ای میان خط لثه و روکش لمینت به وجود نیاید. اگر چنانچه بین خطوط لثه و لمینت فاصله ایجاد شود، باکتری‌ها در آنجا تجمع می‌کنند.
این امر بیماری‌های لثه و شکست لمینت را به همراه دارد. به همین جهت همیشه توصیه می‌شود در انتخاب متخصص دندانپزشک زیبایی در این روش درمانی، دقت فراوان به خرج دهید. دکتر کیهان یکی از دندانپزشک‌های متخصصی است که می‌توانید با خیالی آسوده انجام لمینت دندان خود را به ایشان بسپارید.

  • مرحله نهایی روکش لمینت دندان

به‌منظور تنظیمات بعدی به ملاقات مجدد با دندانپزشک خود ممکن است نیاز پیدا کنید. در غیر این صورت متخصص به شما آموزش می‌دهد تا چگونه از لمینت دندان خود در خانه مراقبت کرده تا به افزایش طول عمر لمینت خود کمک کنید.
اگر مراحل انجام لمینت به طور دقیق و پی‌در‌پی به‌خوبی و درست صورت‌گرفته باشد، لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه و یک‌دست خواهند شد. در این میان هیچ شکاف و نابرابری در آن‌ها نباید وجود داشته باشد. فرد باید بتواند درست مثل دندان طبیعی از روکش‌های لمینت استفاده کرده، مسواک بزند، نخ دندان بکشد. ولی اگر پس از قرارگرفتن لمینت‌ها روی دندان‌ها هر نوع شکاف و نابرابری وجود داشته باشد یا اینکه ظاهر و چهره لمینت‌ها طبیعی نباشد، به تکرار مراحل احتیاج است.
مرحله نهایی روکش لمینت دندان

اجرای بهترین لمینت دندان در مطب دکتر کیهان قدیمی

در این مقاله درمورد لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟ توضیحات کاملی ارائه شد. نداشتن اعتمادبه‌نفس در لبخند زدن روی تمامی جنبه‌های دیگر زندگی تأثیر گذار است. لمینت دندان راه‌حلی ساده است که در این زمینه می‌تواند کمک کند. اگر اطمینانی به لبخند خود ندارید، لمینت دندان زندگی‌تان را جهت بهترشدن تغییر می‌دهد. ولی این فرایند به انتخاب درست دندانپزشک نیاز دارد تا نتیجه مطلوب به دست آید.
به‌منظور اطلاع از اینکه لمینت دندان چگونه انجام می‌شود بهتر است به متخصص دندانپزشکی زیبایی ای مراجعه کنید که به او بتوانید اعتماد کنید. قرارگرفتن صحیح لمینت بر روی دندان ممکن است علاوه بر افزایش هزینه از لحاظ سلامت دندان صدمات جبران‌ناپذیری را به لثه و دندان شما وارد کند.
دکتر کیهان یکی از متخصصین دندان‌پزشک زیبایی قابل‌اعتمادی است که شما می‌توانید با خیال راحت به ایشان اعتماد نموده و دندان‌های خود را به ایشان بسپارید. برای اطلاع بیشتر و مشاوره می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ما همراه شما در راه بهبود دندان و لبخند زیبای شما هستیم !

راه‌های ارتباطی

آدرس : سعادت آباد ، رو به رو صرافها جنوبی ، پلاک 62 ، طبقه 1 واحد 4

 

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ است.

طراحی شده توسط تیم نتواریوم