Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

انواع روش‌های ایمپلنت دندان

انواع روش‌های ایمپلنت دندان

باگذشت زمان و بنا به دلایل مختلفی چون پیری، کشیدن دندان، تصادف و… کم‌کم دندان‌ها از دست می‌روند. به همین دلیل علم دندانپزشکی اقدام به استفاده از روش‌های کاشت دندان کرده است. کاشت دندان باهدف برطرف‌کردن مشکل این دسته از افراد و برگرداندن قدرت جویدن و اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود. دراین‌خصوص ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پرطرف‌دار، مؤثر و مطلوب به‌منظور جایگزین‌کردن دندان‌های خراب و ازدست‌رفته است.

جایگزین‌شدن ایمپلنت دندان سبب افزایش جویدن، خوردن انواع مواد غذایی و زیبایی ظاهری فرد می‌شود. به این صورت در لابراتوارهای دندانپزشکی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انواع ایمپلنت دندان تولید و در کلینیک دندانپزشکی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. حال این سؤال‌ها پیش می‌آید که تا چه میزان با ایمپلنت‌های دندان آشنایی دارید؟ از میان انواع روش‌های ایمپلنت دندان کدام یک متناسب با ساختار دهان، فک و لثه شماست؟ انواع روش‌های مختلف انجام ایمپلنت دندان شامل کدام مدل‌ها می‌شود؟ در ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان جهت آشنایی بیشتر با انواع روش‌های ایمپلنت دندان و دریافت پاسخ سؤال‌های خود با ما باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

در اصل ایمپلنت دندان نوعی کاشت است. از لحاظ ظاهر و ساختار شباهت بسیار زیادی با دندان‌های طبیعی دارد. موجب افزایش قدرت جویدن مواد غذایی، زیبایی ظاهری و جذابیت لبخند نیز می‌شود. ایمپلنت به طور معمول از جنس تیتانیوم ساخته شده است. درون استخوان فک جای‌گذاری می‌شود. به این صورت که بعد از کشیدن دندان‌های خراب، سوراخ، شیاری درون لثه و استخوان فک به وجود می‌آورند. پس از آن دندانپزشک پایه ایمپلنت را  درون آن قرار می‌دهد (که به آن فیکسچر ایمپلنت نیز می‌گویند). در انتها بعد از جوش خوردن استخوان فک با فیکسچر، تاج روی آن نصب می‌شود.

ایمپلنت دندان چیست؟

بهترین نوع ایمپلنت دندان در ایران

کسانیکه به کاشت دندان نیاز دارند، به دنبال بهترین نوع از انواع روش‌های ایمپلنت دندان هستند؟ ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد. همچنین، در سایزها و برندهای متفاوت در بازار وجود دارد. هریک بر اساس کیفیت ساخت، جایگاه، کارایی، ساختار، طول و قطر، کشور سازنده و جنس با یکدیگر تفاوت دارند. بسته به کمیت و کیفیت استخوان بیمار انتخاب و در فک کار گذاشته می‌شود. بر همین اساس قیمت و هزینه آن‌ها نیز متفاوت است.

انواع روش‌های ایمپلنت دندان

مولفه‌های زیادی چون جنس ایمپلنت، نوع فیکسچر، کیفیت تاج و… موجب شده تا تولید و استفاده از انواع ایمپلنت در کشور را شاهد باشیم. بعضی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع روش‌های ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

  • ایمپلنت بر اساس جایگاه
  • از نظر قطر و طول
  • نوع و برند
  • بر اساس مراحل درمان
  • جنس
  • و در آخر بر اساس شکل ظاهری

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جایگاه

ایمپلنت اندواستیل

این نوع ایمپلنت از رایج‌ترین مدل‌های آن است. به دلیل اینکه برای عمل‌های دومرحله‌ای طراحی شده و تابه‌حال شاهد کارایی خوب و مطلوب آن نیز هستیم. ایمپلنت‌های اندواستیل را به شکل پیچ‌های کوچک و از جنس تیتانیوم ساخته‌اند. چگونگی قرارگرفتن آن هم به این شکل است که در آغاز پیچ‌های تیتانیومی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و بعد از آن دندان‌های مصنوعی روی این پایه‌ها وصل می‌شود.

 ویژگی‌های ایمپلنت اندواستیل

  • ساختاری استوانه‌ای‌شکل دارند
  • متشکل از دوپیچ و یک اباتمنت
  • سطح و تیغه‌های صاف
  • قابلیت ساخت با زیرکونیوم، تیتانیوم، سرامیک
  • قابلیت ساخت به شکل‌های عرضی، پیچی و تیغه‌ای

 ویژگی‌های ایمپلنت اندواستیل

ایمپلنت ساب پریواستیل

این نوع از ایمپلنت برعکس ایمپلنت‌های اندواستیل درون استخوان فک قرار داده نمی‌شود. در حقیقت موقع کاشت ابن مدل ایمپلنت مقداری از پایه‌های تیتانیومی درون لثه قرار می‌گیرد و قسمتی از آن هم بیرون می‌ماند. تا دندان‌های مصنوعی بر پایه ایمپلنت روی آن نصب شده و به این صورت فرایند کاشت ایمپلنت به انتها برسد.

به عبارتی در ایمپلنت ساب پریواستیل هیچ نوع شکاف و شیاری در استخوان فک به وجود نمی‌آید. دندان فقط در درون لثه قرار داده می‌شود. باید بگوییم که این نوع روش برای کسانی به کار می‌رود که تراکم استخوان فکی بسیار ضعیفی دارند و امکان پیوند استخوان با جراحی هم وجود ندارد؛ بنابراین اگر جزء این دست از افراد هستید، توصیه می‌شود که حتماً از این نوع روش ایمپلنت دندان استفاده نمایید.

ویژگی‌های ایمپلنت ساب پریواستیل

  • تولید قاب فلزی آن با کبالت، کروم یا مولیبدن
  • ترمیم سریع و آسان لثه با کاشت این نوع ایمپلنت
  • قدرت استحکام بالا
  • عملکردی عالی و زیبایی طبیعی
  • استفاده از آن به‌جای دندان‌مصنوعی

انواع ایمپلنت از نظر قطر و طول

برندهای موجود در بازار قطر و طول‌های متفاوتی دارند که این از شاخصه‌های برتری یک برند محسوب می‌شود. طول ایمپلنت از ۵ میلی‌متر شروع می‌شود که آن‌ها را ایمپلنت کوچک می‌نامند و به طور معمول طول آن‌ها دو میلی‌متر به دو میلی‌متر افزایش می‌یابد و به طور نرمال تا طول ۱۶ میلی‌متر در بازار وجود دارد. قطر ایمپلنت از سه میلی‌متر شروع و کوچک‌تر از آن را مینی ایمپلنت می‌گویند. معمولاً قطر آن‌ها نیم میلی‌متر به نیم میلی‌متر اضافه می‌شود. بیشترین قطر ایمپلنت ۶ میلی‌متری است.

انواع ایمپلنت از نظر برند

برندهای گوناگونی از ایمپلنت در بازار وجود دارد. هر کدام از این برندها ویژگی‌های خاص خود را دارند. ولی هدف آنها ارائه یک راه‌حل مؤثر جهت جایگزینی دندان‌های از بین رفته و یا خراب شده است.

انواع ایمپلنت از نظر برند

انواع ایمپلنت بر اساس مراحل درمان

ایمپلنت تک‌مرحله‌ای

همان‌طور که از نام این نوع ایمپلنت پیداست، در ایمپلنت تک‌مرحله‌ای ایمپلنت و اباتمنت به‌صورت هم‌زمان درون لثه و استخوان فک قرار می‌گیرند. بدین ترتیب به انجام جراحی دومرحله‌ای نیازی نیست و این ویژگی به میزان زیادی سبب کاهش زمان قراردادن ایمپلنت می‌شود. انجام ایمپلنت تک مرحله ای از انواع روش‌های ایمپلنت دندان حساسیت بسیار بالایی دارند و درست نصب‌نکردن آن باعث آسیب‌های فشاری و جدی به استخوان فک و لثه می‌گردد. پس جهت کاشت ایمپلنت تک‌مرحله‌ای به متخصص باتجربه نظیر دکتر کیهان مراجعه کنید.

ایمپلنت دومرحله‌ای

این نوع ایمپلنت یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین انواع روش‌های کاشت ایمپلنت دندان به‌حساب می‌آید. به این صورت که در آغاز دندانپزشک بافت لثه را می‌شکافد و یک سوراخ کوچک درون استخوان فک به وجود می‌آورد. بعد از انجام این کار، پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم درون استخوان فک جای‌گذاری می‌شود. پس از آن به‌منظور کاهش مدت‌زمان خوب شدن لثه، با بخیه اطراف آن را می‌بندد. در انتها هم بعد از اینکه جراحی اول بهبود یافت، با جراحی و به‌وجودآوردن برش در ناحیه کاشت پایه، نصب تاج دندان و ایمپلنت انجام می‌گیرد.

ایمپلنت فوری

یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌های کاشت دندان، ایمپلنت فوری است که اکنون در دنیای دندانپزشکی استفاده می‌شود. ایمپلنت فوری از انواع روش‌های ایمپلنت دندان راه‌حلی سریع برای جایگزینی دندان از بین رفته در کم‌ترین زمان دندان‌هایی زیبا و سالم به شما میدهد. این روش، موجب آن است که شما بتوانید خیلی سریع به زندگی عادی خود برگردید و از دندان‌های سالم و زیبا خود لذت ببرید.

انواع ایمپلنت بر اساس جنس

دو نوع عنصر در طبیعت وجود دارد که جهت انجام ایمپلنت با بدن انسان سازگار است.

ایمپلنت زیرکونیا

فلز زیرکونیا نسبت به تیتانیوم کم‌سن‌وسال‌تر است. این فلز اخیراً کشف و وارد حوزه پزشکی شده است. اکنون یکی از پایه‌های ثابت مواد اصلی ایمپلنت‌های دندان به‌حساب می‌آید. زیرکونیا در ساخت ایمپلنت‌های دندان استفاده می‌شود. چندین برند اروپایی این مدل ایمپلنت را به بازار وارد کرده‌اند.

ایمپلنت تیتانیوم

محبوب‌ترین فلز جهت تولید ایمپلنت دندان تیتانیوم است؛ چراکه ایمپلنت‌های تیتانیومی بر عکس بقیهٔ ایمپلنت‌های قدیمی هیچ نوع حساسیت و یا آلرژی برای استخوان‌های بدن مخصوصاً استخوان فک به وجود نخواهد آورد و شما با خیالی آسوده از آن می‌توانید استفاده نمایید.

انواع ایمپلنت بر اساس شکل ظاهری

ایمپلنت معمولاً به دو شکل استوانه‌ای و مخروطی موجود است.

ایمپلنت‌های دندانی همگی یک کار را انجام می‌دهند؛ ولی در چگونگی انجام کار و مدل کاشت آن تفاوت دارند که در این مطلب آن‌ها را ذکر کردیم. دندانپزشک متخصص باتوجه‌به وضعیت دندان، دهان و استخوان فک شما تصمیم می‌گیرد که از چه نوع ایمپلنتی که برای شما مناسب است استفاده کند.

انواع ایمپلنت بر اساس شکل ظاهری

انجام بهترین ایمپلنت دندان در مطب دکتر کیهان قدیمی

به‌طورکلی انتخاب بهترین نوع از انواع روش‌های ایمپلنت دندان ثابت نیست و برای هر بیمار تفاوت دارد. هزینه، تعداد ایمپلنت و شرایط دهان و دندان و استخوان فک شما در انتخاب نوع ایمپلنت دندان بسیار مؤثرند. اینکه کدام یک از انواع روش‌های ایمپلنت دندان برای شما بهترین گزینه است به‌وسیله دندانپزشک متخصص و پس از معاینه در کلینیک دندانپزشکی مشخص می‌گردد. برای انجام ایمپلنت دندان می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان مراجعه کرده تا بهترین نوع از ایمپلنت را به‌جای دندان‌های از بین رفته‌تان برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

ما همراه شما در راه بهبود دندان و لبخند زیبای شما هستیم !

راه‌های ارتباطی

آدرس : سعادت آباد ، رو به رو صرافها جنوبی ، پلاک 62 ، طبقه 1 واحد 4

 

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ است.

طراحی شده توسط تیم نتواریوم